mandag 31. mai 2010

Tips-Lage egne skråbånd på en smart måte


Jeg fant ut at denne tutorialen/ oppskrifta måtte jeg dele her på bloggen, men hvem som hadde ideen, vet jeg ikke. Derfor har jeg testet blyantskissen jeg fant, og har da tatt bilder av prosessen.

Det første jeg gjorde var å finne materiale, og duken som hadde en stor rift, passet bra. Det første en må gjøre er å klippe til et kvadrat. Mitt var på ca 50x50 cm. Deretter delte jeg firkanten i to trekanter som her på bildet:


Nå kom turen til å sy disse sammen rette mot rette til et parallellogram. Trykk på bildet slik at det blir større. Det er en pil der:



Så fant jeg fram linjal og blyant og laget streker med 37 mm mellom hver. Dette merket jeg også av på linjalen med blyanten. Det var fordi jeg skulle lage skråbånd på 18 mm, ferdig bredde. Bildene under viser dette:



Nå skulle dette syes sammen, rette mot rette. Det hele ble forskjøvet slik at den første streken nederst på stoffet møtte den andre streken øverst. Se pilene som er nummererte på 1 og 2.



Nå skulle det klippes fra hverandre, men husk å stryke ut sømmene først.




Endene ved sømmene ble klippet av og så var det klart for stryking!



Av dette stoffet ble det over 6 m med skråbånd på 18 mm bredde. Håper dette tipset kan benyttes av flere!



5 kommentarer:

Anonym sa...

Dette var bra. Nå lærte jeg noe nytt i dag også. Har de "greiene " til å lage med, men ikke hvordan jeg lager stoffremsene.

Liv Tone sa...

Det var min kommentar over.

Anonym sa...

Greate post. Keep wгitіng such κind οf info οn yοur blog.
Im really іmpгesseԁ bу your blοg.

Hey therе, You hаve done an incгedible jοb.
I'll definitely digg it and personally recommend to my friends. I am confident they'll be benefiteԁ
from thіs wеb ѕite.

Ηave a look аt my рagе - ipad repair petaling jaya

Anonym sa...

Have you ever considered publishing an ebook or guest authoring on other
websites? I have a blog centered on the same ideas you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my viewers would enjoy your work.
If you are even remotely interested, feel free to shoot me
an e mail.

rett og vrang sa...

I've never been thinking about publishing ebooks, only single knitting patterns :-) What's your mail adress?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails